Data mining

Dat data mining een steeds belangrijkere rol gaat spelen binnen het bedrijfsleven is geen geheim. Aan de hand van dit proces kunnen we namelijk beschikken over kennis en informatie die waardevol is om het succes van de onderneming te kunnen waarborgen. Data mining wordt niet alleen ingezet door commerciële online ondernemers zoals bijvoorbeeld webshops en online marketingbureaus. Ook de wetenschap en diverse onderzoeksinstellingen maken dankbaar gebruik van data mining. De informatie die met data mining inzichtelijk wordt gemaakt, wordt in de meeste gevallen verkregen via internetverkeer. Op elke pagina die we bezoeken laten we data achter. Dit kan informatie zijn over de artikelen in een winkelwagentje, maar ook data die vrijkomt bij het invullen van een contactformulier. Data mining verwerkt ook informatie die vrijkomt als we bepaalde pagina’s bezoeken. Het proces richt zich op het vinden van onderlinge verbanden en structuren. Zo kan bijvoorbeeld het koopgedrag van een doelgroep voorspeld worden.

 

Data mining detecteert internetfraude

Steeds meer grote bedrijven, multinationals en ondernemingen binnen het MKB maken gebruik van data mining. Temeer om het gedrag van de doelgroep te kunnen voorspellen of om beter in te kunnen spelen op de behoefte die zij hebben. Maar, data mining wordt ook ingezet om fraude in een vroegtijdig stadium te kunnen detecteren. Dit is mogelijk omdat met behulp van data mining kleine veranderingen in de structuur waargenomen kunnen worden. Voor een mens zou dit minder snel of zelfs helemaal niet te ontdekken zijn. Daarnaast maakt data mining ook gebruik van voorspellende modellen. Bijvoorbeeld om meer inzicht te krijgen in de trends voor de toekomst, maar ook om de juiste beslissingen te kunnen maken aangaande een moeilijke kwestie. Data mining kan dus ook ingezet worden om eventuele bedrijfsrisico’s tot een minimum te beperken of zelfs voorkomen.

 

Data mining in de detailhandel

Zeker webshops en andere bedrijven die producten of diensten leveren kunnen baat hebben bij het gebruik van data mining. Doordat er verschillende soorten aan informatie wordt verzameld, kan er aan de hand van data mining een patroon worden ontdekt. Bijvoorbeeld hoe vaak een pagina wordt bezocht, welk geslacht de bezoeker heeft, in welke leeftijdscategorie deze valt en naar welke producten er het meest wordt gezocht. Een onderneming is op deze manier in staat om gepersonaliseerde aanbiedingen te kunnen versturen waardoor de conversie kan worden verhoogd. Deze processen worden ook ingezet om online campagnes effectiever en doeltreffender te kunnen maken. Daarmee is data mining onmisbaar voor zowel grote als kleine bedrijven.

 

Meer informatie over data mining kunt u inwinnen bij van Gemert Consultancy

Posted in ICT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *